Rekonstrukcje dzieł Siergieja Paradżanowa wyprodukowane przez Fixafilm zachwyciły publiczność podczas 57. New York Film Festival, który odbywał się w dniach 27 września – 13 października.

Pokaz cieszył się szczególnie dużym zainteresowaniem, a bilety na niego wyprzedały się błyskawicznie. W efekcie na zakończenie nowojorskiego festiwalu odbyła się dodatkowa projekcja. Na pokazie, który wzbudził tyle emocje zaprezentowano zrekonstruowany tryptyk filmów krótkometrażowych Siergieja Pardżanowa – “Kijowskie freski” (1966), “Hakob Hovnatanyan” (1967) oraz “Arabeski na temat Pirosmaniego” (1986). Rekonstrukcja filmów z rozdzielczości 4K została wykonana w ramach projektu Hamo Bek-Nazarov, który ma celu odnawianie i ratowanie filmów z regionu Kaukazu, Centralnej Azji i dawnych państw ZSRR. Nadzór nad rekonstrukcją filmów sprawował Łukasz Ceranka – szef Fixafilm i wybitny specjalista z zakresu rekonstrukcji cyfrowej obrazu – oraz Daniel Bird – kierownik projektu Hamo Bek-Nazarov.

Rekonstrukcja filmu “Hakob Hovnatanyan” była możliwa dzięki współpracy Fixafilm z Narodowym Centrum Kina w Armenii i dofinansowaniu Fundacji Kino Klassika z Londynu. W przypadku rekonstrukcji “Kijowskich fresków” współpracowaliśmy z Centrum Dowżenki z Kijowa. Prace nad “Arabeskami na temat Pirosmaniego” wciąż trwają. W ich rekonstrukcję przy wsparciu finansowym Fundacji Kino Klassika obok Fixafilm zaangażowany jest Georgian Film (Tbilisi), the Gruzińskie Narodowe Centrum Filmowe (Tbilisi) oraz Muzeum Paradżanowa (Yerevan).

W listopadzie “Tryptyk Paradżanowa” będzie można podziwiać na konferencji Association for Slavic, East European and Eurasian Studies (ASEEES) w San Francisco. W ramach spotkania przewidziany jest panel poświęcony 50. rocznicy premiery najbardziej znanego dzieła Siergieja Pardżanowa – “Koloru granatu”. Podczas wydarzenia głos zabierze Daniel Bird – kierownik projektu Hamo Bek-Nazarov oraz James Steffen – autor instalacji The Cinema of Sergei Parajanov i nasz konsultant w zakresie rekonstrukcji filmów Paradżanowa.

Warto wspomnieć, że Steffen bierze również udział w projekcie Unknown Parajanov, którego celem jest digitalizacja i rekonstrukcja materiałów “Koloru grantu”, które nie weszły w finalną wersję filmu. Projekt Unknow Parajanov opiera się na współpracy pomiędzy Narodowym Centrum Kina w Armenii i Fixafilm.

Dotychczasowym owocem współpracy w ramach projektu Unknown Parajanov jest instalacja artystyczna Temple of Cinema #1: Sayat Nova Outtakes, którą można było zobaczyć podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Rotterdamie oraz Międzynarodowego Festiwalu Golden Apricot w Armenii.