oferta

Rekonstrukcja

Rekonstrukcja cyfrowa to nasz konik.

W odnawianie filmów wkładamy całą naszą pasję, oddanie i doświadczenie.

Rekonstrukcja to rdzeń naszej firmy – mamy na jej temat szeroką wiedzę, wyczuwamy niuanse, a naszym bezwzględnym priorytetem jest efekt finalny i jego jakość.

Mamy wieloletnią praktykę w przywracaniu świetności starym filmom, a na koncie polskie oraz międzynarodowe nagrody i nominacje - naszą pracę docenili Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz The Federation of Commercial Audiovisual Libraries International (FOCAL).

Naszym niekwestionowanym atutem jest doświadczenie zarówno w rekonstrukcji, jak i w postprodukcji – dzięki czemu możemy bardzo sprawnie znajdować właściwe rozwiązania. Wśród zrekonstruowanych przez nas tytułów znajdują się m.in.: “Popioły” Andrzeja Wajdy, „Na Srebrnym Globie” Andrzeja Żuławskiego, „Dzieje grzechu” Waleriana Borowczyka, „Jak być kochaną” Wojciecha J. Hasa, „Kingsajz” Juliusza Machulskiego, „Iluminacja” Krzysztofa Zanussiego, „Cztery pory roku” Andrzeja Kondratiuka, „Pasażerka” Andrzeja Munka czy „Aktorzy prowincjonalni” Agnieszki Holland. Zaufaniem obdarzyło nas wiele instytutów filmowych i narodowych archiwów, m. in. z Polski, Wielkiej Brytanii, Australii, Litwy, Armenii, Gruzji, Ukrainy czy Meksyku.

Nasze usługi w zakresie rekonstrukcji:

Skanowanie dźwięku i obrazu, czyszczenie ultradźwiękowe

Dysponujemy dwoma najwyższej klasy światowej skanerami taśmy filmowej 35mm oraz 16mm skanującymi w rozdzielczościach 2K, 4K oraz 6K: Lasergraphics Director 4K oraz ARRIscan 6K. Urządzenia te oferują skanowanie (także z nośników 8mm, HDCAM, VHS itd.) w HDR (z podwójną lub potrójną ekspozycją), DICE, oraz optyczną stabilizacją. Czyszczenie taśmy filmowej odbywa się w czyszczarce Lipsner-Smith CF-3000 Mark VI przy użyciu tetrachloroetenu. Świadczymy również usługi z zakresu transferu magnetycznych oraz optycznych taśm dźwiękowych przy użyciu magnetofonu Sondor.

Stabilizacja

Materiały archiwalne bardzo często wymagają specjalistycznej stabilizacji – z powodu drgań i zagięć taśmy, w szczególności w okolicach sklejek. Do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, stabilizując manualnie elementy obrazu. W zależności od oczekiwanego efektu możemy uzyskać obraz pozbawiony wszelkich drgań lub przeprowadzić symulację oryginalnych, ręcznie wykonywanych sklejek.

Korekcja barwna

W większości przypadków materiały archiwalne wymagają specjalnego traktowania również podczas korekcji barwnej. Taśma filmowa jest w większości wypadków zdegradowana i zniszczona przez czas oraz zachodzące procesy chemiczne. Aby odwrócić ten proces, nasi koloryści pracują pod nadzorem twórców – starając się odtworzyć oryginalne kolory z jak największą dokładnością.

Migotanie

Taśma filmowa z upływem czasu ulega degradacji, zwłaszcza jeżeli nie była wywołana w optymalnych warunkach przy użyciu chemikaliów dobrej jakości. W Fixafilm wypracowaliśmy kilka metod usuwania tego uszkodzenia. Zależą one od stopnia zaawansowania degradacji lumy i/lub chromy, a także od tego czy zajmujemy się materiałem barwnym czy czarno-białym. Efektem końcowym jest stabilny pod względem kolorów i jasności obraz.

Rysy i plamki

Jednymi z najczęściej spotykanych uszkodzeń są cząsteczki pyłu, kurzu oraz włosy przyklejone do powierzchni taśmy. W przypadku materiałów duplikacyjnych dochodzi do kopiowania także plamek, czego wynikiem są nałożone na siebie kolejne generacje błędów. Częstymi uszkodzeniami obrazu, wymagającymi rekonstrukcji, są również rysy, które powstają w wyniku przesuwu taśmy w trakcie kopiowania. Podczas procesu rekonstrukcji usuwamy wszystkie te zniszczenia, zaczynając od automatów, a kończąc na poklatkowym, manualnym czyszczeniu. Niezwykle staranny proces pozwala na ograniczenie do minimum artefaktów i otrzymanie materiału możliwie bliskiego ideałowi.

Grain management

Praca z filmami zarejestrowanymi zarówno na nośnikach analogowych jak i cyfrowych, często wymaga dopasowania do siebie różnych typów ziarna filmowego lub cyfrowego szumu. Wielu twórców decyduje się na usunięcie cyfrowego szumu i zastąpienie go ziarnem filmowym. Jesteśmy ekspertami w zakresie zarządzania ziarnem i pracy przy jego rekonstrukcji. Używamy oprogramowania Cinnafilm Dark Energy oraz Algosoft Viva Pro do redukcji ziarna bądź szumu; do odtwarzania wykorzystujemy mieszankę organicznego, zeskanowanego ziarna filmowego oraz ziarna wygenerowanego, dopasowanego do oryginalnego nośnika i jego generacji.

Video

Czasami jedynymi ocalałymi kopiami filmu są te zachowane na nośnikach video. Nasze doświadczenie obejmuje rekonstrukcję analogowych i cyfrowych formatów video, począwszy od reel-to-reel, VHS, Beta, aż do bardziej współczesnych formatów. Doskonale radzimy sobie z zagadnieniami takimi jak: rozwarstwienie chromy i lumy, usuwanie przeplotu, artefakty cyfrowe, utrata synchronu, odtwarzanie koloru, stabilizacja, odszumianie i powiększanie do rozdzielczości HD.

Konserwacja taśm

Świadczymy usługi z zakresu diagnozy stanu taśm i przyczyn zniszczeń oraz czyszczenia ultradźwiękowego i naprawy sklejek oraz wszelkich uszkodzeń.